Wednesday, 29 February 2012

Pendidikan Seni Visual




STRATEGI PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN PSV
Pendidikan Seni Visual menyarankan penggunaan strategi
pengajaran dan pembelajaran yang bersepadu dengan
mata pelajaran lain. Penggunaan strategi yang sesuai
dengan isi kandungan pengajaran adalah digalakkan bagi
memupuk minat murid.
Pengenalan strategi pengajaran dan pembelajaran seperti
Teori Kecerdasan Pelbagai, Kajian Masa Depan,
Pembelajaran Kontekstual, Konstruktivisme, Pembelajaran Akses Kendiri, Teknologi Maklumat dan Komunikasi ( ICT),
Kemahiran Berfikir Secara Kr itis dan Kreatif, Belajar Cara
Belajar, dan Pembelajaran Masteri adalah selaras dengan
visi dan misi Pendidikan yang berhasrat untuk
menyempurnakan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.
Pemilihan dan penentuan aktiviti seni visual hendaklah
yang terdekat dengan murid dari segi pengalaman,
imaginasi, alat dan bahan. Sesuatu projek yang
diperkenalkan perlu selaras dengan kesediaan,
kemampuan, kebolehan, penumpuan, pengalaman dan
pemerhatian murid. Kegiatan yang menarik minat seperti
kegiatan yang mencetus idea melalui aktiviti penerokaan
amatlah digalakkan sama ada secara manual atau
berbantukan komputer.
Proses penghasilan karya dan peningkatan pembelajaran
yang berterusan perlu diberi penekanan dan penilaian.
Hasil kerja murid hendaklah dipamerkan sebagai
penghargaan.
Murid digalakkan menyimpan rekod pengalaman
pembelajaran dan hasil kerjanya sendiri. Amalan ini akan
melatih murid membuat analisis, sintesis dan refleksi
terhadap pembelajarannya untuk faedah sendiri. Rekod
ini juga akan membolehkan guru membantu dan menilai
perkembangan pembelajaran murid.

No comments:

Post a Comment