Unsur Seni 1 GARISAN
1.2 Garisan adalah unsur-unsur seni yang terpenting dalam kegiatan melukis,
menggambar dan dalam asas menulis.
1.3 Garisan terdapat pada benda buatan manusia dan benda alam
1.4 Garisan boleh dihasilkan dari berbagai jenis media seperti pen marker, pensel,
berus dan dakwat, arang dan sebagainya.
1.5 Terdapat pelbagai jenis garisan seperti garisan tebal, nipis, berbulu, berputus-putus,
titik-titik, kasar, berlingkar, berpancar, beralun dan berzig-zag
1.6 Terdapat pelbagai teknik bagi menghasilkan grisan: Contoh -
i. gosokan ii. Koyak dan tampal iii. Anyaman iv. Tiupan
v. pualaman vi. Resis vii. Impasto viii. Cetakan viiii. Renjisan
1.7 Kedudukan garisan dapat menimbulkan berbagai kesan perasaan
ii. Garisan menegak memberi gambaran teguh dan stabil
iii. Garisan pepenjuru memberi gambaran pergerakan
iv. Garisan pancaran memberi gambaran bertenaga
1.8 Garisan dapat mencipta pergerakan ilusi dengan menghasilkan garisan berulang-
garisan berlingkar, garisan beralun, garisan bergetar
1.9 Garisan dapat mencipta corak melalui pengamatan garisan pada benda alam dan
benda buatan manusia.
1,10 Garisan yang mempunyai perbezaan jarak dan tebal garisan atau garisan yang
mempunyai tekanan yang berlainan akan menimbulkan kesan ton.
1.11 Garisan menimbulkan bentuk melalui perbezaan ton
1.12 Garisan juga dapat mencipta ruang – objek yang dekat nampak besar, sementara
objek yang jauh nampak kecil.
Unsur Seni 2 JALINAN
2.2. Jalinan dapat membuatkan sesuatu objek itu keliahatan menarik dan cantik
2.3. Setiap jalinan mempunyai fungsinya yang tersendiri.
Contohnya : duri pada buah durian dapat melindungi isinya apabila gugur. Duri
tersebut seakan-akan berfungsi sebagai kusyen yang dapat mengimbangi
hentakan dan gegaran apabila jatuh ke bumi.
2.4. Jalinan terbahagi kepada 2 jenis: a) Jalinan sentuh b) Jalinan tampak
2.5. Jalinan sentuh ialah jalinan yang dapat dirasai melalui sentuhan
Corak jalinan sentuh dapat dipindahakan menjadi jalinan tampak dalam bentuk dua
dimensi melalui teknik gosokan atau capan.Contoh : kulit buah-buahan, batang kayu,
pasir di pantai, kulit binatang dsb.
2.6. Jalinan tampak ialah jalinan yang hanya dapat dilihat tetapi tidak dapat dirasa
dengan sentuhan.
Contoh: Corak pada rama-rama, kulit tembikai, gambar foto dsb.
2.7. Antara media yang boleh digunakan untuk mencipta jalinan ialah pen, pensil warna, oil pastel serta dakwat dan berus.
2.8 Pelbagai teknik mencipta jalinan ialah:
a. capan b. gosokan c. kolaj d. impasto e. pualaman f. resis
g. ikat dan celup h. catan basah atas basah
Unsur Seni 3 RUPA
3.1 Rupa adalah hasil dari penghunjung sesuatu garisan yang bertemu dengan
permulaannya.
3.3 Rupa terbahagi kepada 2 jenis: i. Rupa Geometri dan ii. Rupa Organik
3.4 Rupa Geometri adalah semua rupa yang mempunyai sudut seperti segi empat,
bulat, tiga segi dll.
3.5 Rupa Organik adalah rupa-rupa bebas tanpa sudut seperti rupa daun, orang , ikan
dll
3.6 Rupa terdapat pada benda alam dan buatan manusia.
3.7 Rupa Positif merupakan rupa sesuatu objek yang terletak di dalam satu kawasan
3.8 Rupa Negatif adalah ruang di keliling rupa objek tersebut.
3.9 Rupa yang disusun berulang-ulang dengan jarak dan kedudukan tertentu akan
menimbulkan kesan corak
3.10 Rupa dapat mewujudkan rupa yang lain dengan cara tindanan, tambahan dan
luakan.
3.11 Jenis-jenis ulangan rupa dalam mencorak:
BIASA BATU BATA SELANG SELI TURUN SEPARA
3.12 Bagi memberikan kesan yang lebih menarik dalam aktiviti mencorak unsur-unsur
warna perlu diberikan kepada rupa corak yang digubah dengan pemilihan kelompok
warna yang sesuai.
3.13. Rupa boleh diolah menjadi lambang atau simbol kepada sesuatu syarikat atau
jenama barangan dan lain-lain pertubuhan atau persatuan.
3.14 Ciri-ciri lambang yang menarik – mempunyai daya tarikan, senang dikenal, mudah
diingat dan dalam bentuk olahan rupa positif dan negatif.
3.15 Motif lambang boleh didasarkan kepada motif flora, fauna, bentuk manusia, benda
3.16 Muka taip ialah jenis-jenis rupa berbentuk huruf.
3.17 Terdapat tiga kumpulan besar muka taip, iaitu
a) muka taip serif – mempunyai serif, corak pena halus, dan melengkung pada
bahagian bawah dan atas huruf
b) muka taip sanserif – tidak mempunyai serif
c) muka taip hiasan – dihias dengan corak-corak dalam bentuk rupa geometri,
flora, fauna dan sebagainya.
3.18 Ciri-ciri muka taip yang berkesan – mudah dbaca, menarik perhatian & menyatakan maksud sesuatu mesej.
Unsur Seni 4 BENTUK
4.2 Bentuk terbahagi kepada dua jenis: a) Bentuk Konkrit b) Bentuk Ilusi
4.3 Bentuk Konkrit merupakan objek sebenar pada lam sekeliling yang bersifat tiga
dimensi, dapat dilihat, disentuh dan dirasa.
4.4 Bentuk Ilusi merupakan bentuk maya atau ilusi yang digambarkan dalam lukisan atau
catan serta bersifat dua dimensi yang sama rata apabila disentuh, tetapi dapat
menggambarkan sifat tiga dimensi melalui penggunaan unsur seni seperti garisan, ton,
jalinan,warna & ruang.
4.5 Garisan dapat mencipta bentuk konkrit melalui teknik lilitan, anyaman
4.6 Garisan dapat mencipta bentuk ilusi melalui teknik lakaran, lukisan, catan, cetakan
dsb.
4.7 Bentuk konkrit dapat dihasilakn daripada rupa asas
4.8 Bentuk ilusi dapat dihasilkan daripada rupa asas melalui teknik lukisan, lorekan,catan
4.9 Teknik-teknik mencipta bentuk konkrit adalah melalui
a) teknik luakan b) teknik asemblaj c) teknik binaan
d) teknik potongan kadbod (polihedra) e) teknik lipatan kertas(origami)
4.10 Anatomi manusia boleh dibahagikan kepada nisbah yang tertentu
a) Ketinggi manusia berdasarkan saiz kepala – 1 unit b) Badan–2 unit
c) Kepala ke lutut–5½ unit d) Kepala ke tapak kaki – 1 ½ unit – 8 unit
4.11 Pada bahagian kepala manusia, dianggarkan kedudukan mata adalah
di tengah-tengah kepala iaitu sebaris dengan telinga.
4.12 Kedudukan antara kedua-dua mata kira dan kanan mengikut anggaran jarak antara
satu sama lain ialah satu mata.
4.13 Sementara itu , hujung hidung manusia dianggarkan sebingga hujung
cuping telinga bawah
Unsur Seni 1 GARISAN
Unsur Seni 5 WARNA
5.1 Tanpa penggunaan warna, suatu hasil seni menjadi kurang menarik.
5.2 Warna terbahagi kepada tiga jenis
i. Warna Asas – Merah , Biru, Kuning
ii. Warna Sekunder – Hijau, Ungu, Jingga
iii. Warna Tertier – campuran antara 1 warna asas dengan 1 warna sekunder.
5.3 Warma Neutral – warna hitam dan putih dan campuran antara keduanya.
5.4 Nilai warna ; i.Ton Warna –nilai pancaran terang atau gelap sesuatu warna
ii. Kroma – nilai ukuran kuasa warna
5.5 Gubahan warna :
i. Sewarna – gubahan yang menggunakan satu warna dalam beberapa ton( monokrom )
ii. Warna Harmoni – gubahan yang menggunakan warna –warna dari bahagian yang
sama pada roda warna atau dikenali sebagai warna keluarga
iii. Warna Penggenap – gubahan yang menggunakan warna-warna dari bahagian yang
bertentangan pada roda warna atau dikenali sebagai warna pertentangan
5.6 Suhu warna :
i. Warna panas – kumpulan warna-warna yang mempunyai kesan cahaya yang tinggi
ii. Warna sejuk – kumpulan warna-warna yang mempunyai kesan cahaya yang rendah
dan redup.
5.7 Warna Bertindak :Warna yang akan menimbulkan kesan yang berbeza apabila
bertemu dengan warna latar yang berlainan.
5.8 Perspektif Warna :Gubahan yang mempunyai perubahan ton, sama ada daripada
terang kepada gelap atau sebaliknya daripada gelap kepada terang.
-Dapat mewujudkan kesan ilusi ruang jarak atau kedalaman dan perspektif.
5.9 Warna & Perasaan
Warna | |
Merah marak | |
Biru langit | Tenang dan aman |
Kuning emas | Kekayaan |
Biru salji | Dingin |
Putih kapur | Kecewa |
Hijau rumput | Kesegaran |
Kelabu timah | Kesedihan |
Merah jambu | Keriangan |
Unsur Seni 6 RUANG
6.1. Ruang merupakan kawasan kosong di sekeliling/di antara dua objek.
6.2. Luas atau sempitnya sesuatu ruang di tentukan oleh objek-objek yang mengisi ruang tersebut.
6.3 Ruang wujud dalam gambar bersifat 2 dimensi
6.4 Ruang terbahagi kepada 2 keadaan iaitu
a. Ruang Nyata b. Ruang Tampak/Ilusi
6.5 Ruang Nyata – ruang sebenar iaitu suatu ruang yang boleh ditempati oleh tubuh
badan atau lain-lain objek.
6.6 Ruang Tampak/ Ilusi – ruang yang timbul daripada hasil kreativiti seni khususnya
seni tampak seperti lukisan atau catan.
6.7 Ruang Ilusi tidak boleh diukur jaraknya dengan nyata dan tidak boleh ditempati oleh
tubuh badan sebenar kerana ia merupakan sebuah ilusi.
6.8 Dalam keadaan pandangan jauh, kita akan melihat berlakunya perubahan saiz, jarak
dan warna.
6.9 Perubahan saiz dan jarak dalam konteks seni disebut perspektif.